More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft
De
More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft

Zehn Jahre Browser-Duelle: InnoGames feiert The West-Jubiläum

Am 30. April 2008 startete das zweite Browser-Game der Hamburger Free-to-Play-Veteranen Innogames. Zum Geburtstag von The West erinnert sich das Team, nostalgische Spieler bekommen einen Classic-Server.

"Der wilde, wilde Westen fängt gleich hinter Hamburg an": Als Innogames Ende April 2008 mit "The West" ihr zweites Spiel in den Browser brachten, residierte das kleine Entwicklerstudio noch in zwei überschaubaren Büroräumen in Stade. Gerade erst hatten die Gründer angefangen, Mitarbeiter einzustellen, sie beschäftigten sich mit der Internationalisierung ihres Debütprodukts "Die Stämme" und eben der Veröffentlichung eines zweiten Titels. "The West" sollte beweisen, "dass wir mehr sind als eine One-Hit-Wonder-Company", wie sich Innogames-Chef Hendrik Klindworth in einem Gespräch mit gamecity:Hamburg erinnert. Das dürfte zehn Jahre später wohl niemand mehr bezweifeln.

Eine Dekade nach dem Debüt wird das Wilde Westen-Browsergame immer noch leidenschaftlich gespielt. Rund 19 Millionen Nutzer haben sich bis dato in "The West" registriert, und es kommen immer noch neue Spieler dazu - hauptsächlich durch Mundpropaganda aus dem Freundeskreis. "Wir betreiben kein aktives Marketing, aber wir haben eine sehr loyale Community, unsere Spielerzahl ist sehr stabil", sagt Klindworth. In 18 Sprachen wird "The West" betrieben, das Gros der Spieler stammt aus Europa, aus Frankreich und Deutschland.

[[gallery_5]]

Der Wilde Westen ist eine eher selten genutzte Kulisse für Computer- und Videospiele, und das war einer der Gründe, warum man sich damals bewusst für dieses Szenario entschied. "Wir kamen vom Film her darauf, dass das Thema interessant sein kann", erläutert Hendrik Klindworth einen weiteren wichtigen Gedankengang. Aber nicht nur beim Setting, auch in puncto Spielmechanik wollte man Dinge anders machen als in "Die Stämme", beispielsweise mehr RPG-Elemente integrieren. Das Jubiläum heute hatte man dennoch nicht im Visier: "Das Spiel sollte zwar Spielspaß über Monate hinweg bietet. Aber wir wussten natürlich nicht, wie groß es werden wird. Dass es zehn Jahre werden, war dann aber schon eine Überraschung für uns."

Dass "The West" so lange erfolgreich ist und stets profitabel war, liegt nicht zuletzt an der unablässigen Unterstützung des Titels durch seine Macher. "Wir haben immer wieder neue Inhalte hinzugefügt, tausende von Quests, immer neue Items", so Klindworth. Trotz eines überschaubaren Teams wurde auch kontinuierlich die Spielmechanik erweitert und die Technik verbessert. "The West" sieht heute natürlich ganz anders aus als beim Start 2008.

Um den "The West"-Veteranen - es gibt noch einige aktive Spieler, die seit Anfang an dabei sind - die Erinnerung an die Zeiten damals ein wenig leichter zu machen und um Neueinsteigern die Möglichkeit zu geben, das Spiel in seiner ursprünglichen Form zu erleben, hat Innogames einen Classic-Server aufgesetzt. Auf diesem lässt sich das Spiel ab sofort bis zum 5. Juni in seiner Version 1.0 erleben.

[[youtube_ql129ILqFrg]]

Aber auch in der modernen "The West"-Version wird das Jubiläum gefeiert, mit einer Quest-Reihe, die sich um die Historie des Titels dreht. Und was das Team über das Jubiläum denkt und welche Erinnerungen dazu in den Verantwortlichen aufsteigen, zeigt ein Geburtstagsvideo auf YouTube. Da bleibt uns nur noch, "Alles Gute" und viel Erfolg für die nächsten zehn Jahre zu wünschen.

News

Pride Month 2025 - Tips and Events

Happy Pride Month! We compiled some information and events and tips for the ongoing Pride Month to celebrate Diversity in Games and those who make them.

Games Lift: Why We Went to Nordic

Conventions are an essential part of gaming. They bring the industry together for fun and business. That’s why the trip to Nordic Game in 2025 was a highlight for Gamecity Hamburg.

The Hamburg Delegation poses in front of a Nordic Game Sign

Recap: Nordic Game Conference 2025

Let's look back at our Nordic Game Conference: We attended the Nordic Game Conference 2025 in Malmö, with the Games Lift Incubator 2024 teams and four Hamburg indie game developers and their game projects who attended via Road to Nordic 2025.

Gamecity Hamburg Prototype Funding 2025: Six Prototypes Funded

In the latest round of funding 2025, Gamecity Hamburg supports six promising digital games with up to 80,000 euros each as a non-repayable grant.

Deutscher Computerspielpreis 2025 Photo by Franziska Krug/ DCP via Getty Images

Games Lift: An Incubator With Quantifiable Success

Is the Games Lift incubator worth it? Sure. Anyone can say that, but facts are better than empty claims. We have numbers to show what the incubator brings. 

Applications open for “Games Forged in Germany”: The Steam Sale organized by Games Germany enters its fourth round

German Developers, studios and publishers with their headquarter in Germany can now apply for the Games Germany Steam Sale for "Games Forged in Germany" 2025 until June 9, 2025.

Portside Game Assembly: Conference Speaker and Program Announced

Portside Game Assembly will take place on June 27, 2025 - Time to announce the full conference speaker and program line-up! This new dedicated B2B conference invites dedicated international indie game leaders aboard a ship cruising Hamburg’s famous harbour. In this focused and collaborative setting, indie leaders and decision makers will engage in a curated program of keynotes, impulse talks, and roundtables.

Games Lift 2025: Apply now from May 2 until June 10

Applications for Gamecity Hamburg's 2025 Games Lift are open from May 2 to June 10. Five teams will receive financial support in form of 15,000 euros, a comprehensive workshop program and access to the Games Lift Network of international industry experts. In addition, the teams can benefit from 1,000 euros in coaching budget. After a three-month workshop phase, the teams will be further supported with individual mentoring and will travel together to an international industry event until August 2026.

Road to Nordic 2025 - These Four Hamburg Games are Traveling to Malmö

With a spacious expo area, exciting developer showcases and many opportunities for business meetings, the Nordic Game Conference is one of the most important games conferences in Europe. It offers developers plenty of opportunities to network and meet relevant business contacts in person. Gamecity Hamburg will be back again in 2025, bringing four indie games from Hamburg to Malmö as part of the “Road to Nordic” program.

Road to gamescom 2025 - Apply until April 16!

Road to gamescom is back: We offer spots at our joint Gamecity Hamburg booth at the Indie Arena Booth for Hamburg-based studios, teams and devs. Apply now until April 16!

Prototype Funding 2025: Applications open until April 7

Applications for Gamecity Hamburg's 2025 prototype funding are open from March 3 to April 7. This year's funding round provides 400,000 euros in total and up to 80,000 euros per accepted application team.

Road to Nordic Game 2025

Gamecity Hamburg offers a Road to Nordic Game Conference program: We offer four spots at our Gamecity Hamburg booth for Hamburg-based studios, teams and devs. Apply now until March 30!

More News
Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.