More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft
De
More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft

Pocket Beans: Hamburger Kultsender macht Mobilformat

Der Hamburger Internet-Sender Rocket Beans TV ist seit dem 6. Februar ein Format reicher: In Pocket Beans dreht sich alles um Mobile Gaming.

Seit drei Jahren senden die Rocket Beans aus Hamburg Eimsbüttel ins Internet, haben sich in dieser Zeit eine riesige Fan-Schar für ihr buntes Web-TV-Programm erarbeitet und allerlei Preise abgeräumt. Gestern, am 6. Februar um 21 Uhr, feierte ein neues Format auf rocketbeans.tv Premiere: Unter dem Titel Pocket Beans beschäftigt man sich ab sofort alle zwei Wochen mit Mobile Games, stellt Titel vor, die sich nach Meinung der Redaktion von der unübersehbaren Masse an Spielen abhebt, und präsentiert ein durchgeknalltes Duell der Raketenbohnen Daniel Budiman und Viet Nguyen.

Wir haben die erste Folge von Pocket Beans (wer ihre Ausstrahlung versäumt hat, kann sie hier im YouTube-Kanal der Rocket Beans ansehen) zum Anlass genommen, dem Marketing & PR-Chef Steffen Grziwa ein paar Fragen zum neuen Format und dem aktuellen Status Quo des Senders zu stellen.

gamecity:Hamburg: Weshalb macht Ihr ein Format über Mobile Games?

Steffen Grziwa: So, wie sich unsere Gesellschaft mit dem Aufstieg von Smartphones verändert hat, so hat sich auch unser liebstes Hobby, das Gaming, verändert. Viele aus unserer Generation sind mit Atari oder C64 aufgewachsen, während die übernächste Generation mit Samsung Galaxy S8 und XBOX One aufwächst. Wir wollen nun eine Brücke zwischen den Generationen schlagen und bei den Coregamern etwas mit dem Vorurteil aufräumen, Mobile Games wären keine richtigen Spiele, sondern nur Kinderkram. Dies ist mittlerweile nämlich absoluter Quatsch. Es gibt so viele fantastische Titel, die für Mobile-Geräte entwickelt werden, und viele talentierte Entwickler, die mit Spielen fürs Smartphone ihre Karriere starten. Diesen Menschen und Spielen wollen wir eine Plattform bieten und zeigen, dass Mobile Games mittlerweile viel weiter sind als noch vor zehn Jahren.

Welche Genres betrachtet Ihr vornehmlich?

Da sind wir flexibel und beschränken uns erst mal nicht auf bestimmte. Allerdings suchen wir schon explizit nach anspruchsvolleren Spielen, die etwas mehr bieten als z.B. Candy Crush. In den Folgen haben wir die Spiele auch nicht direkt nach Genres, sondern nach Spielertypen sortiert: Die Puzzler, die Multiplayer, die Highscorer, die Grinder und die Offliner. Jedes Spiel ordnen wir einem Spielertyp zu, sodass man einfach erkennen kann, welche Spiele einem selbst am ehesten gefallen könnten.

Wie viele Leute sind in die Produktion des Formats und der Sendung involviert?

Unser eigentliches Produktionsteam bilden acht Personen. Für die Gesamtabwicklung kommen aber natürlich noch weitere Kollegen hinzu, beispielsweise für die Bereiche Produktionsleitung, Social Media, Channel Management, Redaktionsleitung, Grafik und noch viele weitere.

Wie viele Leute arbeiten bei Euch in Eimsbüttel und wie viele Stunden Programm produziert Ihr?

Mittlerweile haben wir die 90 Mitarbeiter geknackt. Das führt natürlich zu immensen Platzproblemen, weshalb wir weitere Räumlichkeiten anmieten mussten. So sitzen wir mittlerweile in vier Gebäuden, die alle mehr oder weniger nah beieinander sind. Mit diesen 90 Mitarbeitern produzieren wir rund acht Stunden neuen Content jeden Tag. Dazu kommen noch Sonderformate an Wochenenden, wie z. B. unser „Civilization G8-Gipfel“.  Unser erstes Highlight 2018 war das Live-Event zum dritten Sendergeburtstag, der „Battle of the BEANS“. Hier hatten wir eine Live-Quote von 25.000 Zuschauern im Stream, außerdem hat das VOD zur Show innerhalb weniger Tage sechsstellige Abrufzahlen auf YouTube erreicht.

Können sich hiesige Entwickler an Euch wenden, wenn sie einen spannenden Mobile-Titel auf Lager haben?

Selbstverständlich können sich Spieleentwickler bei uns melden! Natürlich können wir nichts versprechen, aber einen Versuch ist es immer wert. Dazu am besten eine Mail an presse@rocketbeans.de schicken und dann kommt das auch an die richtigen Stellen.

News

Gamecity Hamburg Prototype Funding 2025: Six Prototypes Funded

In the latest round of funding 2025, Gamecity Hamburg supports six promising digital games with up to 80,000 euros each as a non-repayable grant.

Deutscher Computerspielpreis 2025 Photo by Franziska Krug/ DCP via Getty Images

Games Lift: An Incubator With Quantifiable Success

Is the Games Lift incubator worth it? Sure. Anyone can say that, but facts are better than empty claims. We have numbers to show what the incubator brings. 

Applications open for “Games Forged in Germany”: The Steam Sale organized by Games Germany enters its fourth round

German Developers, studios and publishers with their headquarter in Germany can now apply for the Games Germany Steam Sale for "Games Forged in Germany" 2025 until June 9, 2025.

Portside Game Assembly: Conference Speaker and Program Announced

Portside Game Assembly will take place on June 27, 2025 - Time to announce the full conference speaker and program line-up! This new dedicated B2B conference invites dedicated international indie game leaders aboard a ship cruising Hamburg’s famous harbour. In this focused and collaborative setting, indie leaders and decision makers will engage in a curated program of keynotes, impulse talks, and roundtables.

Games Lift 2025: Apply now from May 2 until June 10

Applications for Gamecity Hamburg's 2025 Games Lift are open from May 2 to June 10. Five teams will receive financial support in form of 15,000 euros, a comprehensive workshop program and access to the Games Lift Network of international industry experts. In addition, the teams can benefit from 1,000 euros in coaching budget. After a three-month workshop phase, the teams will be further supported with individual mentoring and will travel together to an international industry event until August 2026.

Road to Nordic 2025 - These Four Hamburg Games are Traveling to Malmö

With a spacious expo area, exciting developer showcases and many opportunities for business meetings, the Nordic Game Conference is one of the most important games conferences in Europe. It offers developers plenty of opportunities to network and meet relevant business contacts in person. Gamecity Hamburg will be back again in 2025, bringing four indie games from Hamburg to Malmö as part of the “Road to Nordic” program.

Road to gamescom 2025 - Apply until April 16!

Road to gamescom is back: We offer spots at our joint Gamecity Hamburg booth at the Indie Arena Booth for Hamburg-based studios, teams and devs. Apply now until April 16!

Prototype Funding 2025: Applications open until April 7

Applications for Gamecity Hamburg's 2025 prototype funding are open from March 3 to April 7. This year's funding round provides 400,000 euros in total and up to 80,000 euros per accepted application team.

Road to Nordic Game 2025

Gamecity Hamburg offers a Road to Nordic Game Conference program: We offer four spots at our Gamecity Hamburg booth for Hamburg-based studios, teams and devs. Apply now until March 30!

Recap: This was Pitch Level Up 2025

The fourth round of Pitch Level Up took place on February 20, 2025. Read our recap here in order to learn more about this beloved mentoring event, which will come back 2026.

School Internship Games January 2025: Pupils discover games industry in Hamburg companies

During a three-week internship, 15 9th grade students from Hamburg gained insights into the various job profiles and companies in the games industry. We visited them for their final presentation and found out what they learned.

Portside Game Assembly: Ticket sales for brunch and party launched

With Portside Game Assembly, Gamecity Hamburg is welcoming studio heads and directors from successful indie game studios on a conference ship and other extraordinary locations in Hamburg on June 27, 2025. More participating studios are announced and the ticket sale for all events has started.

More News
Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.