Weitere Initiativen der Hamburg Kreativ Gesellschaft
En
Weitere Initiativen der Hamburg Kreativ Gesellschaft

Recap: Gamecity Forecast: AI in game production

On Feb. 21, we invited people from Hamburg’s games industry and beyond to our online event “Gamecity Forecast: AI in game production”. Our Forecast sessions aim to spark discussion on trends and developments affecting the games industry, identify challenges and opportunities and exchange experiences. Here's what we took away as our key learnings from the evening!

We’re very happy that we had the support of our guest expert Matthew Dion for this edition – he gave an excellent talk about what’s possible today and what will become possible in the near future when it comes to putting AI-powered tools to work in the production process.

The topic sparked a great deal of interest, we saw registration from all over the world and had a very lively discussion at the event. With games professionals from games and tech companies alike sharing their opinions, thoughts, questions and best practices.

Thank you very much to everyone who attended and especially to Matt Dion for the great input!

Here’s what we took away from the evening as our key learnings:

  • We’re already in the middle of it: AI-powered tools are already in use in many steps of the game production process, giving inspiration, allowing for fast prototyping and freeing up capacity from simpler tasks to be invested in fine-tuning, coming up with new ideas and delivering higher quality.
  • The human factor remains crucial I: AI-generated content is often-times far from perfect. It needs human inputs, supervision, selection, and correction. The skills required to make games might expand to being well-versed in using AI tools, but game production will continue to be in need of experts knowing their craft. Also, data science skills will become even more sought after in companies that want to implement their own AI models.
  • The human factor remains crucial II: Key to implementing AI-assisted tools in a game production workflow is acceptance by the team that should use them. Creating spaces to experiment and have fun with new possibilities can help overcome initial concerns, building acceptance and inspire new best practices.
  • Organizational boost: Outside of creative tasks, AI has not been in the focus, yet. But integration of AI-assisted functions in commonly used tools for project and production management might boost productivity also for non-tech and non-creative members of the production team.
  • The future will come fast: While more general-purpose generative AI applications like ChatGPT or Stable Diffusion are very visible already, companies around the globe are working on domain-specific solutions that are tuned to help with specific tasks. When these products reach the market, we will see another boost in the use of AI-powered tools.

Watch Matt’s keynote below, giving an overview about use cases for AI-powered tools as well as some outlooks into the future!

You can also find his slides and his sources in his blog article.

News

Road to Nordic 2025 – Diese vier Hamburger Spiele reisen nach Malmö

Mit einem weitläufigen Expo-Areal, einem spannenden Developer-Showcase und vielen Möglichkeiten für Business-Meetings ist die Nordic Game Conference eine der wichtigsten Spielekonferenzen Europas. Sie bietet Entwickler*innen jede Menge Möglichkeiten, sich zu vernetzen und relevante Businesskontakte persönlich zu treffen. Auch 2025 ist Gamecity Hamburg wieder mit dabei und bringt mit dem "Road to Nordic"-Programm vier Indie-Spiele aus Hamburg nach Malmö.

Road to gamescom 2025 - Bis zum 16. April bewerben!

Road to gamescom geht 2025 in die nächste Runde: Wir stellen Plätze an unserem Gemeinschaftsstand auf der Indie Arena Booth für Hamburger Studios, Teams und Devs. Bewerbt euch jetzt bis zum 16. April!

Prototypenförderung 2025 startet: Bewerbungsschluss 7. April

Vom 3. März bis 7. April kann sich auf die Prototypenförderung 2025 von Gamecity Hamburg beworben werden. Die diesjährige Förderrunde stellt insgesamt 400.000 und bis zu 80.000 Euro pro angenommenes Bewerber-Team bereit.

Road to Nordic Game 2025

Gamecity Hamburg bietet ein Road to Nordic Game Conference Programm an: Wir stellen Plätze an unserem Gemeinschaftsstand für Hamburger Studios, Teams und Devs. Bewerbt euch jetzt bis zum 30. März!

Schulpraktikum Games Januar 2025: Schüler*innen lernen Gamesbranche in Hamburger Unternehmen kennen

15 Hamburger Schüler*innen der 9. Klassen erhielten im Rahmen eines dreiwöchigen Praktikums Einblicke in die vielfältigen Berufsbilder und Unternehmen der Gamesbranche. Wir haben sie zu ihrer Abschlusspräsentation besucht und erfahren, was sie gelernt haben.

Portside Game Assembly: Ticketverkauf für Brunch und Party gestartet

Mit der Portside Game Assembly bringt Gamecity Hamburg am 27. Juni 2025 Studio-Leiter*innen und Entscheider*innen erfolgreicher Indie Game Studios auf einem Konferenz-Schiff und weiteren außergewöhnlichen Locations in Hamburg zusammen. Weitere teilnehmende Studios sind angekündigt und der Ticketverkauf für alle Events gestartet.

Senators Roundtable 2025 im Hamburg Rathaus

Als gute Tradition diskutieren Senator für Kultur und Medien Dr. Carsten Brosda, Gamesunternehmen und Gamecity Hamburg über die aktuelle Entwicklung der Gameswirtschaft.

Der German Creative Economy Summit 2024. Foto: Jan-Marius Komorek

German Creative Economy Summit 2025: Programmtipps

Am 5. und 6. März 2025 findet erneut der German Creative Economy Summit auf Kampnagel in Hamburg statt, der größte nationale Branchentreff für die gesamte Kreativwirtschaft. Wir haben für euch ein paar Programmtipps zusammengestellt.

Antragstellung offen für Computerspielförderung des Bundes

Seit Dezember 2024 können wieder Anträge auf die Computerspielförderung des Bundes gestellt werden.

Tiny Roar release "Into the Emberlands" as full version

Hamburg-based indie developer Tiny Roar released “Into the Emberlands” as version 1.0.

OneManOnMars releases Leif's Adventure: Netherworld Hero

OneManOnMars will finally release the exciting 2D action adventure Leif's Adventure on December 19, 2024!

Recap 2024 und Ausblick 2025

Es ist gefühlt erst eine Woche her, dass wir in die Projekte und Veranstaltungen für 2024 gestartet sind und schon ist das Jahr wieder zu Ende!

Weitere News
Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.